maanantai 4. toukokuuta 2009

Helsingin uusien raitiovaunujen hankinta etenee

Helsingin uusien raitiovaunujen hankinta edistyy vähitellen. Helsinki varautuu hankkimaan vähintään 40 vaunua, ja jos tarvetta on, jopa 130 vaunua. Tarkoitus on kaiketi ensin valita joitakin valmistajia alustavan valintakierroksen pohjalta ja sen jälkeen käydä heidän kanssaan tarkemmin läpi vaatimukset tarjottavalle kalustolle.


Aiemmin on tullut julki tieto, että yli 10 valmistajaa on ilmoittautunut mukaan ja niistä ainakin Škoda ja Končar (Crotram) on mainittu nimeltä. Tänään Helsingin Sanomat kertoi, että myös Transtech Oy on kiinnostunut. Transtech epäilemättä kaipaa työtä Otanmäen tehtailleen. Vähän aikaa sitten VR Oy:n makuuvaunutilaus meni Transtechille. Saa nähdä junaillaanko myös raitiovaunutilaus suomalaiselle toimittajalle.

Kiinnostaisi kovasti tietää minkälaisia vaatimuksia vaunuille on kaavailtu. Tietenkin niiden tulee olla matalalattiaisia ja epäilemättä myös vaatimus on, että vaunut on varustettu kääntyvillä teleillä. Vaunujen kestävyyteen jyrkissä vaaka- ja pystykaarteissa sekä risteyksissä varmasti kiinnitetään huomiota, koska huonot kokemukset Bombardierin matalalattiavaunuista ovat tuoreessa muistissa.

Toivoisin, että vaunujen pituudeksi määriteltäisiin reilusti yli 30 metriä, koska Helsingin nykyiset vaunut ovat liian lyhyitä. Raitiovaunuilla pituutta voidaan kasvattaa vapaammin kuin busseilla ja se mahdollisuus pitäisi käyttää hyväksi. Samoin yhteenkytkentä pitää olla mahdollista.

Vaunuhankinta liittyy myös vahvasti siihen minne uusi varikko tai varikon laajennus tulee tehtäväksi. Tätähän parhaillaan selvitellään. Varmasti olisi hyödyllistä, jos ymmärretään yhdistää sopivasti Jokerin ja kantakaupunkiratikoiden tulevat kalustohankinnat sekä varikkotarpeet.

Tästä aiheesta varmasti kuullaan lisää kesän ja syksyn aikana. Valmistaja pitäisi olla valittuna lokakuun loppuun mennessä, sillä hankintasopimuksen tavoiteaikataulu on 1.11.2009 - 31.12.2019.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti